جهت ارتباط سریع و آسان با کارشناسان حقوقی هلدینگ مهر و دریافت مشاوره با ما تماس بگیرید
٠٩١٢٠٥١٩٨٣٥
٠٢٥٣٢٨٨٢٦٠٠ - ٠٢٥٣٧٧٣٢١٧٣  
جهت ارتباط با ما تماس بگیرید
٠٩١٢٠٥١٩٨٣٥
٠٢٥٣٢٨٨٢٦٠٠ - ٠٢٥٣٧٧٣٢١٧٣  

۴ تفاوت وکیل و مشاور حقوقی 

تفاوت وکیل و مشاور حقوقی

وکیل و مشاوره حقوقی جزء پر مخاطب ترین و معروف ترین مشاغل در حوزه رشته حقوق است که طرفداران بسیاری دارد. وقتی اسم حقوق و رشته حقوق را می شنویم. آنچه زودتر به ذهن متبادر می شود. وکیل و قضاوت است و کمتر کسی اطلاع دارد که فارغ التحصیلان رشته حقوق هم می توانند به عنوان مشاور حقوقی نیز فعالیت کنند. امروزه در اکثر شرکت ها و سازمان ها بخش مهمی به نام مشاوره حقوقی دارند که توسط یک یا چند مشاور حقوقی اداره می شود. مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل تفاوت هایی دارند. در ادامه به این موضوع می پردازیم تا ذهن افراد را نسبت به این رشته و مشاغل مربوط به آن روشن سازیم.   برای کسب اطلاعات در رابطه با تفاوت وکیل و مشاور حقوقی  با سایت هلدینگ حقوقی مهر همراه باشید.

وکیل کیست؟

وکیل به معنای نماینده است که از طرف شخص حقوقی یا حقیقی که موکل نامیده می شود به موجب عقد وکالت برای انجام کاری مامور می شود. این وکیل به عنوان نماینده موکل در دادگاه حاضر می شود. تا طبق قانون از موکل خود دفاع کند وکلا با عناوین مختلفی فعالیت می کنند. شغل وکالت علاوه بر آنکه تحصیلات مرتبط دانشگاهی لازم دارد مستلزم اخذ مجوزهای لازم و گذراندن دوره های کار آموزی در کانون های وکلا است. تفاوت وکیل و مشاور حقوقی در این است که وکیل پروانه وکالت دارد.

تفاوت وکیل و مشاور حقوقی

وظایف وکیل و تفاوت وکیل و مشاور حقوقی

  • مشاوره در خصوص مشکل و مسئله حقوقی و کیفری
  • تهیه و تنظیم پیش نویس قرارداد برای درج در پرونده و پیشبرد امور حقوقی
  • حضور در دادگاه به عنوان نماینده موکل برای دفاع از او
  • شرکت در جلسات و مذاکرات
  • جمع آوری و نگهداری از مستندات و مدارک مربوط به پرونده برای ارائه به دادگاه جهت دفاع از موکل خود
  • ارائه آن مدارک و شواهد به دادگاه و دفاع از موکل خود
  • تحلیل نتیجه و ارائه آن به دادگاه

مشاور حقوقی کیست؟

مشاور حقوقی همانطور که از اسمش مشخص است. فردی است که به افراد و سازمان ها و شرکت ها مشورت می دهد. البته با تکیه بر دانش حقوقی و تسلط بر قانون می تواند به موکل کمک کند. شرکت ها و سازمان ها با کمک مشاورین، می توانند تصمیمات درست ترو منطقی تری بگیرند. چرا که بسیاری از افراد از قوانین و مقررات حقوقی آگاهی ندارند.  ممکن است با اقدام غلط و نا آگاهانه خود ضرر های جبران ناپذیر مادی و معنوی را برای خود متحمل شوند.

وظایف مشاور حقوقی و تفاوت وکیل و مشاور حقوقی

  • امور مربوط به دعاوی ؛ بعضی اوقات شرکت ها و سازمان ها در دعاوی خود به جای عقد قرارداد با وکیل دادگستری به یک مشاوره حقوقی رجوع می کنند.
  • امور مربوط به قراردادها؛ در برخی از شرکت ها قراردادها تنها با تایید و امضای مشاور حقوقی به توافق نهایی می رسد.
  • امور مربوط به پژوهش ها ؛ مشاور حقوقی ابتدا در رابطه با موضوع مورد نظر مطالعاتی را انجام می دهد و پژوهش می کند و سپس پیشنهاداتی را در خصوص آن ارائه می دهد.
  • ارائه پیش نویس و تنظیم قرارداد ؛ تهیه و ارائه پیش نویس نامه های حقوقی در خصوص انواع فعالیت ها و قرارداد ها از وظایف مشاور حقوقی است.

 

۴ تفاوت اصلی مشاوره حقوقی با وکیل

1. آغاز به فعالیت و شروع کار یک تفاوت وکیل و مشاور حقوقی

آغاز فعالیت و شروع کار مشاور حقوقی با وکیل متفاوت است. همه محصلان رشته حقوق می توانند به راحتی در شرکت ها و سازمان های دولتی و خصوصی به عنوان مشاور حقوقی فعالیت کنند. در حالیکه وکلا بایستی آزمون وکالت را بگذرانند. و در صورت قبولی در آن می توانند پروانه وکالت را دریافت نمایند. وکیل پس از دو سال کارآموزی وارد می تواند به عنوان وکیل کار کنند.

البته فقط مشاوران حقوقی که دارای پروانه وکالت هستند می توانند و اجازه دارند به عنوان وکیل شرکت در دعاوی حضور داشته باشند. دعاوی خاص را تنها وکیل حق حضور دارد و مشاورین به شرط داشتن پروانه وکالت می توانند حضور داشته باشند. وکیل و مشاوره حقوقی از نظر عمومی با یکدیگر یکسان هستند. ولی از نظر تخصصی و میزان علم و آگاهی وکیل به نسب مشاور حقوقی درجه بالاتری دارد.

2. داشتن پروانه وکالت یکی از تفاوت های وکیل و مشاور حقوقی

صرف داشتن پروانه وکالت موجب نمی شود که فرد بتواند در شرکت ها و سازمان ها استخدام شود. بلکه برای این منظور باید پروانه وکالت خود را نزد مرجع مربوطه به صورت موقت تودیع نمایند. در حالی که این مورد برای مشاورین حقوقی وجود ندارد او می تواند به عنوان مشاور در شرکت ها و سازمان ها استخدام شود. امروزه همه افرادی که دارای تحصیلات کارشناسی حقوق یا بالاتر هستند، مشاور حقوقی هستند.

3. روش استخدام یک تفاوت وکیل و مشاور حقوقی

مشاوران حقوقی با انعقاد قرارداد مشاوره، می توانند در شرکت و یا سازمانی فعالیت کنند. این به معنای استخدام رسمی در شرکت و سازمان به حساب نمی آید. دستمزد مشاوران حقوقی به صورت ساعتی محاسبه می شود. این یعنی آنکه مشاور حقوقی می تواند حتی برای ساعت معینی در شرکت یا سازمان فعالیت کنند و به همان میزان فعالیتی که دارند دستمزد بگیرند. در حالی که در امر وکالت اینگونه نیست. قبل از اقدام باید از یک مشاوره حقوقی آنلاین مشورت بگیرند.

4. دامنه وظایف وکیل و مشاور حقوقی

مشاورین به عنوان راهنما و مشاور در شرکت و سازمانی مشغول به کار می شوند. ولی وکلا تنها در مواقعی وظیفه مشاور دهی را بر عهده دارند که فرد دچار مشکلی شده و یا جرمی را مرتکب شده باشد. یک تفاوت وکیل و مشاور حقوقی در  دامنه وظایف آن هاست. دامنه وظایف مشاوره بسیار وسیع تر از دامنه وظایف وکیل است. مشاور پیش از وقوع جرم یا مشکل باید مشاوره و راهنمایی دهد. ولی وکیل پس از ارتکاب جرم وارد میدان می شود. مثلا شخصی قصد دارد با شرکت و یا موسسه دیگری عقد قرارداد ببندد. برای این کار با مشاور حقوقی مشورت می کند. در خصوص مفاد قرارداد از او کمک می خواهد. اگر پس از عقد قرارداد خطایی به وجود بیاید و مشکلی ایجاد شود. از این مرحله به بعد وکیل باید خودنمایی کند و به وظیفه خود عمل کند.

5. محدودیت وکیل و مشاور حقوقی

یک تفاوت وکیل و مشاور حقوقی در  محدوده کار آن هاست. یک وکیل فاقد هر گونه محدودیتی در همه امور حقوقی می تواند فعالیت داشته باشد ولی یک مشاور حقوقی تنها می تواند مشاوره دهد و افراد در تصمیات درست راهنمایی دهد. نوع فعالیت وکیل و مشاور حقوقی با یکدیگر متفاوت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.